V.35 Det är hårt i missionen

Utvilad och med lust att hugga tag i saker o ting så begav jag mig i måndags upp till Livgardet i Kungsängen och den slutna anstalt som ska vara mitt hem i ytterligare två och en halv månad. Sluten anstalt kallar jag det iom att det ryktas om att det är samma person som ritat Kumla och regementet, betonggrå skokartonger  á la fräscht 60 tal! Troligtvis Sveriges modernaste en gång i tiden ;)

Eftermiddagen bestod i utbildning och säkerhetsprov för 40 mm granattillsats. Vilket i princip är ett rör som monteras under pipan på vapnet och genom vilket man skjuter olika former av projektiler upp till 350 m bort. Vi lyckades självklart bli 30 min sena pga det eviga strulet då det gäller IntUtbE, "var är alla granattillsatser?".

Utbildningen stressades igenom trots att det tydligen fanns utrymme för tre 20 minuters raster och då var vi ändå klara 30 minuter innan middag. Första gången jag haft tidskrav på mig att göra patron ur (vilket tydligt tas upp som ett "big no no" i SäkI)... Dessutom lyckades den finniga och något stressade löjtnanten att kalla en del av oss för apor... Duktig bajsmacka som är på väg i hans rikting. Trots att det skulle vara så mycket att lära så hade vi ingen kvällstjänst.

Tisdagen bedrevs skjutövningar med övningsammunition. Självklart är det lika stor brist på övningsgranater som det är på ammunition till AK:n. Fick skjuta cirka 10-12 granater vilket innebar att vi var klara vid kl 14. Marsch tillbaka till kasern och ingen kvällstjänst...

Onsdag. Fortsättningsövningar enligt utbildningsplanen som finns. Träffa ett fönster på 150 m, stående skjutställning. Ammunitionen var slut och övningarna avklarade kl 10.45! Skandal! Efter lunch i solskenet var det åter marsch tillbaka till kasern och sen ledigt, ingen kvällstjänst. Ni ser själva hur tidseffektiv den här utbildningen är!

Torsdag. Äntligen dags att få skjuta skarp gevärsspränggranat =D, dvs EN per person, återigen ammunitionsbrist!
Utöver skjutningen med skarp granat, som för övrigt gick kalas med en fullträff i målet, så hade vi utbildning i den kravallpatron som tagits fram för bruk vid kravaller då dödligt våld bör undvikas. Iofs är det väl rätt helt felaktigt som den kallas för IDV (Icke Dödande Vapen) då dessa "fjollbollar" som de populärt kallas kan vara direkt dödande ifall de träffar överkropp eller huvud. Granaten består av en plastkropp som är omgiven av blå skumplast och som skickas iväg med cirka 80 m/s. Hade en hel del tillämpade övningar som var nyttiga!
En rolig överraskning var att övningsledaren under torsdagen var en av de personer som jag umgicks mest med då jag var i Kosovo 05-06, kul att återse honom igen!

Kl 16 satt jag i bilen på väg hem för veckan, fredag blev tid till förfogande.

Får se hur nästa vecka blir, ska bli en vapenvecka med pistol, hagel mm mm. tydligen ska det genomföras exponering med pepparspray! Försöker desperat att hitta mitt kursbevis så jag kan slippa, aldrig att jag gör om det frivilligt igen!!

Har för övrigt räknat ut att under de tre första veckorna av utbildning så skulle man utan problem kunnat slå ihop det till en vecka. Nu verkar det kanske som om allt bara är skräp, det är det inte! Stortrivs och tror att det här kommer bli hur bra som helst. Om två veckor ska vi börja öva ihop med bara gruppen, då kommer mycket att lossna!


Kommentarer
Postat av: Michis

Det är skoj att du skriver igen!

2007-09-02 @ 12:23:02
URL: http://michis.blogg.se
Postat av: Ulven

Tack!

2007-09-02 @ 13:29:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0