V.36 Som ett pussel från Helvetet

"Schemat ser ju ut som ett pussel från Helvetet", så uttryckte sig en gruppmedlem när Kaptenen undrade varför bara hälften av personalen var på plats och cirka hälften hade rätt utrustning. I alla fall så blev det OC-utbildning (pepparspray) på måndagseftermiddagen. Fick där det efterlängtade beskedet att vi poliser som tidigare genomgått exponering skulle slippa det. Kan lugnt säga att jag drog en lättnadens suck, vet ju hur smidigt försvaret brukar kunna vara i sådana frågor. Senast jag åkte ut så tvingades jag genomgå utbildning i både alkometer (trots att jag genomfört över 4.000 skarpa blås) samt laserutbildningen (hade gått polisens kurs 3 mån innan och hade med mig kursintyget) då jag inte genomgått den "gröna" kursen. Utryckningsförarutbildningen ska vi inte ens börja prata om, då blir jag bara förbannad.

Utbildningen är ju ännu i sin linda, vi är den första FS-missionen som får sprayen. Men den var riktigt bra. Det system som köpts in var så typiskt militärt... En s.k. ejektor som "laddas" med en burk OC istället för att köpa in polisens system där allt kommer i en förpackning...

Måndagskvällen var riktigt trevlig, derby på Råsunda. Är ju inget fotbollsfan men det var kul att gå på en match! LITE andra polisresurser än vad en annan är van vid...

Tisdag morgon så kunde man skära stämningen med kniv i logementet. Var inte avundsjuk på dem som skulle genomgå exponeringen... Exponeringen går till så att man får en droppe spray över varje ögonbryn som sedan får rinna ner i ögon/ansikte. Efter det ska man boxa 30 sek på en mitz för att övergå till att ge sig på en annan mitz med batong i 30 sek. När det är gjort så ska man gripa en person som kommer emot en med kniv och bekägga honom med handfängsel. Det hela avslutas med en skön sanering på cirka 20-30 min beroende på hur man reagerar på sprayen.

Onsdagen bestod av utbildning på hagelgevär. Riktigt trevlig förmiddag ute i solskenet. Hade ju tänkt köpa en hagelbössa i våras men hade inte råd... blir garanterat en när jag kommer hem =)

På eftermiddagen kastades det skarp spränggranat och chockgranat, intressant att se hur något som jag tidigare tyckte var så spännande förvandlas till slentrian. I lumpen var man hur nervös som helst då man skulle kasta, nu satt man mer eller mindre o halvsov i bunkern medans man väntade på sin tur.

Torsdagen var det åtta timmar pistolskytte på schemat. Har äntligen lyckats att få ut en pistol nu! Annan kul grej är att den person som hade hand om ammunitionen på Camp Victoria numera jobbar på förrådet på Gardet. Kul att se honom igen! Dagen gick väldigt bra, hjälpte en gruppmedlem som var nervös inför det hela men det gick hur bra som helst. Blev återigen förvånad då Försvaret hyrt in en an Sveriges bästa dynamiska skyttar för att hålla i utbildningen. Mycket ammunition och extremt kompetenta instruktörer gjorde att det kändes som att det här är en del av utbildningen som det verkligen satsas på! Kommer mer tillämpade övninger om ett par veckor!

Klockan 19.15 satt jag i bil på väg hem igen. Har varit skönt med ett par dagar ledigt. Mycket tankar just nu, lite rörigt men det löser sig. Kanske inte har varit allt för social den senaste tiden, det blir lätt så. Känns som jag befinner mig lite mellan två världar just nu. Å ena sidan utbildas jag och förbereds mentalt och fysiskt för att åka till en krigszon och att hela tiden tänka på riskerna och vara beredd, å andra sidan lever jag fortfarande i ett hyfsat tryggt och välordnat samhälle... Det där krockar lite ibland, blir annorlunda när jag väl är i missionsområdet  och jag kan inrikta mig på att bara vara i en värld. Det tar en eller två månader efter att man kommit hem innan man landar ordentligt efter missionen. Det här känner jag igen och det är helt normalt, mår bra!

/Ulven

Kommentarer
Postat av: 3622

Ey uppdatera oftare....mer skvaller for fuck sake :D

2007-09-22 @ 02:18:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0