Back in desert fatigues....

På plats igen!

Tillbaka till samma lilla provins i Afghanistan som förra gången. Även att det var två år sedan jag var här nere sist så känns det som att det var igår. Helt sjukt hur snabbt sinnet ställer om sig och hur mycket av området som fortfarande finns i minnet. Tog inte många timmar att snäppa tillbaka i "missions mode" igen o nu efter två veckor så är även kroppen acklimatiserad till att springa omkring i 40-gradig värme.

Även om det mesta är sig likt så har det ändå helt en hel del sedan senast jag var här. Trots att säkerhetssituationen generellt i norra området försämrats sedan jag var här sist så har ändå en del utveckling skett i området. Det mest påtagliga har varit att folket här, trots att de är bland de fattigaste i världen, har fått en något högre levnadsstandard. Det är iaf intrycket som jag fått...

Hur känns det då att vara tillbaka? Det känns riktigt bra måste jag säga. Är oerhört tacksam för möjligheten att komma tillbaka och måste faktiskt erkänna att en del av mig har saknat Afghanistan. Trots allt så är det ett underbart land och det är fantastiskt vackert här. Framförallt har jag saknat bergen!

Ska bli intressant att göra en sommarmission också, de två jag varit på innan har ju båda varit vintermissioner. Och med min vanliga tur så lär det väl bli en rekordsommar här i år då det var den värsta vintern på 70 år senast jag var här.

Senaste veckorna har det varit klarblå himmel och runt 40 grader varmt. Vårt PO har även invaderats av tusentals gräshoppor så nu har jag fått en ökad förståelse för hur egyptierna upplevde Guds vrede ^^ Härom dagen fick jag lära mig av en lokalanställd att gräshoppa heter malach på dari... Förhoppningsvis så försvinner de efter att svärmningstiden är över.

Nåväl, det får räcka för nu.
Vi har det bra här nere på missionen!

/Ulven

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0